Milieudefensie: Operatie Klimaat start klimaatgesprekken met grootste vervuilers
Milieudefensie: Operatie Klimaat start klimaatgesprekken met grootste vervuilers
Amsterdam, 7 juli 2022 - Tientallen Veranderaars van Operatie Klimaat starten vandaag klimaatgesprekken bij de grootste vervuilers van Nederland. Zij praten met werknemers, omwonenden en klanten over het ontbreken van serieuze klimaatplannen van vervuilende bedrijven en financiële instellingen.
"Banken zijn in de positie om een wezenlijk verschil te maken bij het oplossen van de klimaatcrisis. Concrete actie en leiderschap ontbreken om het roer om te gooien. Daarover gaan we met hen in gesprek", aldus Veranderaar Saskia Lieon uit Amsterdam.
De Klimaatcrisis-Index van Milieudefensie laat deze week zien dat geen van de 29 grootvervuilers al in lijn werkt met het mondiale klimaatakkoord van Parijs: niet meer dan 1,5 graden opwarming van de aarde. De bedrijven moeten voor 2030 hun CO2-uitstoot terugbrengen met 45%, maar komen gemiddeld niet verder dan 19%.
"De 29 bedrijven op de Klimaatcrisis-Index weten al meer dan dertig, veertig jaar van destructieve klimaatverandering, zonder veel te veranderen. Inmiddels kun je gaan spreken van nalatigheid of opzet", zegt campagneleider Peer de Rijk van Milieudefensie. Operatie Klimaat-groepen hebben nu gesprekken met ABN AMRO, ING, Rabobank, Aegon, Nationale Nederlanden, Unilever, Ahold, Friesland Campina, Vion, Dow en Yara. Zo benadrukken zij de urgentie en voeren zij druk op, richting steviger maatregelen. Vakbond FNV steunt Milieudefensie en bevestigt dat je de klimaattransitie niet aan de boardrooms kunt overlaten.
Ahold-Delhaizegesprekken
Operatie Klimaat in Rotterdam heeft al meer dan 175 gesprekken gevoerd met klanten van Albert Heijn bij Rotterdamse filialen. Veranderaar Metha Bot hoort ergernis over de verspilling van energie, grondstoffen en voedsel bij Albert Heijn. "We luisteren vooral. Door open klimaatgesprekken scherpen wij met klanten en medewerkers de klimaatplannen van Ahold-Delhaize aan." Jongeren Milieu Actief, de jongerentak van Milieudefensie, wil snel gaan praten met het hoofdkantoor van Ahold-Delhaize in Zaandam.
Financiële gesprekken
In Utrecht en op de Amsterdamse Zuid-as knopen Veranderaars gesprekken aan met werknemers en klanten van van bankfilialen. Saskia Lieon uit Amsterdam spreekt met ING en ABN AMRO-medewerkers, Door te luisteren naar de werknemers versterken de Veranderaars het draagvlak voor ambitieus klimaatbeleid. Lieon: "Banken als ING geven onze toekomst vorm, dat is hun maatschappelijke taak. Zolang de top nog tot vervuilende investeringen besluit, gaan wij nog decennia de gevolgen voelen. Daarover gaan we in gesprek."
Vergeten gevaar: Scope 3
De rechter heeft vorig jaar in de klimaatzaak tegen Shell hard geoordeeld: de oliegigant draagt de volledige verantwoordelijkheid voor zijn eigen uitstoot, maar ook voor de impact van leveranciers en van klanten die olie, kolen of gas van Shell gebruiken. Dit Scope 3-principe geldt voor alle grote vervuilers. In de gesprekken benadrukken Veranderaars het belang van CO2-reductie in Scope 3, de uitstoot van de diensten of producten die een bedrijf in- of verkoopt. Scope3 vormt gemiddeld 80% van de uitstoot van bedrijven. Zolang bedrijven geen volledig beeld hebben van de uitstoot in de gehele productieketen, schuiven ze een groot deel van hun verantwoordelijkheid onder het tapijt.