04 juni 2025

KLM kan krimpen zonder veel gevolgen voor Nederlandse reiziger

PERSBERICHT 

 

Milieudefensie lanceert nieuwe studie op de dag van de KLM-AirFrance aandeelhoudersvergadering

KLM kan krimpen zonder veel gevolgen voor Nederlandse reiziger

Amsterdam, 4 juni 2025 - Op de dag van KLM-AirFrance’s aandeelhoudersvergadering in Parijs lanceert Milieudefensie de uitkomsten van een studie door gerenommeerd onderzoeksbureau CE-Delft naar de gevolgen voor de Nederlandse privéreiziger van een krimp van KLM. Conclusie van de onderzoekers: forse krimp van KLM gaat nauwelijks gevolgen hebben voor de Nederlandse privéreiziger.

 

Krimp moet
KLM behoort bij de top van de grootste klimaatvervuilers in Nederland. Per jaar heeft het bedrijf meer klimaatimpact dan de CO2-uitstoot van alle ruim 8 miljoen Nederlandse huishoudens bij elkaar. Milieudefensie wil dat álle grote bedrijven hun uitstoot halveren in 2030. Ook KLM en Schiphol moeten gaan krimpen, vanwege het klimaat, maar ook vanwege de lawaaioverlast en de natuurbescherming. Deze noodzakelijke krimp biedt ook veel kansen voor woningzoekenden, omdat er dan meer gebouwd kan worden in de wijde omgeving van Schiphol.

 

Het verdienmodel van KLM is gebaseerd op het hub and spoke-model, waarbij veel passagiers slechts overstappen op Schiphol, zonder dat ze in Nederland hoeven zijn. Op een derde van de bestemmingen van KLM zijn de toestellen voor twee derde gevuld met omvliegers. Dit gaat ten koste gaat van het klimaat én van omwonenden van Schiphol terwijl het nauwelijks iets oplevert voor Nederlandse reizigers.

 

“De luchtvaartlobby blijft hardnekkig de mythe verspreiden dat krimp van KLM slecht zou zijn voor de Nederlandse reiziger,” zegt Milieudefensie. “Maar dit onderzoek laat keihard zien: die vlieger gaat niet op. KLM vliegt massaal mensen rond die hier alleen overstappen. Daar lijdt de Nederlandse reiziger niet onder als we dat beperken.”

 

Krimp kan
De resultaten van de studie laten zien dat krimp kan zonder grote gevolgen voor de privéreizigers. Er zullen nog steeds dagelijks vluchten zijn, soms alleen iets minder vaak. (Bijvoorbeeld naar London Heathrow nog maar dertien keer per dag, nu is dit vijftien keer). Populaire bestemmingen worden niet geschrapt of gewijzigd. Ticketprijzen blijven vrijwel ongewijzigd; voor een gemiddelde vlucht gaan de tickets tussen de 16 euro méér en 9 euro minder kosten.

 

KLM vliegt namelijk massaal mensen rond die hier alleen overstappen. Daar lijdt de Nederlandse reiziger niet onder als we dat beperken. Het rapport bevat een uniek inkijkje in wie er aan boord zit van KLM. Op eenderde van alle bestemmingen zitten de vliegtuigen voor meer dan tweederde vol met omvliegers. Als deze vluchten beperkt worden, kan de noodzakelijke krimp al bereikt worden.

 

Aandeelhoudersvergadering: KLM moet nu haar klimaatverantwoordelijkheid nemen!

Milieudefensie roept KLM en haar aandeelhouders op om hun eigen klimaatverantwoordelijkheid te nemen. Een delegatie van Milieudefensie is op 4 juni aanwezig in Parijs om kritische vragen te stellen en de aandeelhouders wakker te schudden.

 

Volg Donald Pols op LinkedIn

 

Meer informatie

  • Onderzoek 
  • KLM zegt in haar Climate-action-plan dat ze in 2030 een – uiterst magere - reductie van 12% minder CO2-uitstoot te willen bereiken. Dit vooral door de inzet van zuinigere vliegtuigen en zogenaamd ‘duurzame’ brandstoffen. Een uitgebreide evaluatie van het KLM-Climate-action-plan door Breda University of Applied Sciences toonde vorig jaar echter aan dat die maatregelen volstrekt onvoldoende zijn en dat het bedrijf juist 6 procent méér gaat uitstoten als het bedrijf haar beleid niet verandert.